59. međunarodna izložba vizualnih umjetnosti Venecijanskog bijenala 2022. / Tomo Savić-Gecan

23. 04. 2022. – 27. 11. 2022., Venecija, Via Garibaldi, Castello, 1513

Umjetnik: Tomo Savić-Gecan

Tomo Savić-Gecan rođen 1967. godine u Zagrebu, živi i djeluje u Amsterdamu. Školovao se u Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, zatim na Akademiji lijepih umjetnosti u Veneciji i Milanu te na poslijediplomskim studijima na Ateliers Arnhem u Nizozemskoj.
 
Jedan je najradikalnijih i najznačajnijih umjetnika svoje generacije čiji se rad nastavlja na neoavangardne i konceptualne umjetničke prakse. Tijekom karijere stvorio je opus namjerno neupadljivih umjetničkih djela koja negiraju prvenstvo vizualnoga i dovode u pitanje brojne konvencije u izlaganju umjetnosti, a da se pritom ne povlače u „čiste ideje“ konceptualne umjetnosti. Sudjelovao je na brojnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu među kojima su izložbe u MAMCO (Ženeva), Muzej suvremene umjetnosti (Zagreb), Kunsthalle Basel, PS1 (New York), Kunsthalle Fridericianum (Kassel), De Appel (Amsterdam), Apexart (New York), Witte de With (Rotterdam), Jeu de Paume (Pariz), Kunsthalle Bergen itd.

Projekt „Bez naziva (Hrvatski paviljon) 2022“ Tome Savića-Gecana bavi se ulogom i pozicijom čovjeka u današnjem vremenu kojim dominiraju digitalne tehnologije koje radikalno mijenjaju odnose čovjeka i stroja, ali i pozicije pojedinca unutar društva.
 
Diskretni je to performativni projekt koji proširuje umjetnikovu beskompromisnu, nekoliko desetljeća dugu konceptualnu praksu i odražava naš suvremeni trenutak, suočava nas s jednim od najvažnijih pitanja našeg doba: što znači biti čovjek u trenutku kada digitalne tehnologije revolucioniraju naše živote?

Za vrijeme trajanja Venecijanskog bijenala ‒ 59. Međunarodne izložbe vizualnih umjetnosti
svakog dana glavna vijest iz jednog od nasumično odabranih svjetskih medija pruža podatke kojima se uz pomoć algoritma umjetne inteligencije određuju vrijeme, lokacija, trajanje, pokreti pa i misli skupine petero izvođača u Veneciji.
 
Umjetna inteligencija programirana je za prepoznavanje i svrstavanje zadanog fonda tema (od klimatskih promjena, migracija i kriptovaluta, do vojnog djelovanja, povrede ljudskih prava i slično) te proizvodi skup algoritamski izvedenih uputa koje izvođači svakoga jutra zaprimaju na svoje pametne telefone, počevši od točno određene lokacije u Veneciji (neki od nacionalnih paviljona na Venecijanskom bijenalu), zadanog vremenskog početka i trajanja izvedbe do koreografskih naredbi za svaku od izvedbi čiji broj također može varirati ovisno o danu. Upute se mijenjaju kako se i vijesti mijenjaju te tako svaki dan tijekom sedam mjeseci Bijenala.
 
Projekt je moguće pratiti na mrežnoj stranici https://croatianpavilion2022.com/ kao i na adresi Via Garibaldi, Castello, 1513 Venecija.
 
www.instagram.com/croatianpavilion2022
Kustosica: Elena Filipovic

Ravnateljica je i kustosica Kunsthalle Basel (CH) gdje je kurirala preko 50 izložbi umjetnika u usponu te onih afirmiranih, uključujući samostalne izložbe Dore Budor, Vincenta Fecteaua, Yngve Holena, Matthewa Angelo Harrisona, Anne Imhof, Deane Lawson,
Marka Leckeya, Michaela E. Smitha, Andrae Ursute, Lynette Yiadom-Boakye i Anicke Yi, kao
i grupne izložbe Ungestalt (2017.) ili INFORMATION Today (2021.).
 
Doktorirala je povijest umjetnosti na Sveučilištu Princeton (US). Od 2009. do 2014. godine radila je kao viša kustosica u WIELS Contemporary Art Centre u Bruxellesu (BE) gdje je kurirala samostalne izložbe umjetnika u usponu te je organizirala nekoliko putujućih retrospektivnih izložbi uključujući izložbe Felixa Gonazaleza-Torresa Specific Objects without Specific Form (2010.), Aline Szapocznikow: Sculpture Undone, 1955-1972 (2012. u suradnji s Joannom Mytkowskom) te Anne Terese de Keersmaeker: Work/Travail/Arbeid (2015.).
 
Navedene izložbe prezentirane su u međunarodnim institucijama poput Museum of Modern Art, New York (US); Centre Pompidou, Pariz (FR); Tate, London (UK); Fondation Beyeler, Basel (CH); Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (DE) i Hammer Museum, Los Angeles (US). Godine 2008. je u suradnji s Adamom Szymczykom kurirala 5. izdanje Berlinskog bijenala za suvremenu umjetnost pod nazivom When Things Cast No Shadow. Od 2007. do 2014. godine bila je mentorica povijesti/teorije izlaganja na de Appel postdiplomskom kustoskom programu te je bila
savjetnica na Rijksakademie u Amsterdamu.
 
Njezini tekstovi objavljivani su u umjetničkim
katalozima i časopisima, intenzivno je pisala o svjetskoj povijesti izlaganja, te je uredila antologije na tu temu, poput The Artist as Curator: An Anthology (Mousse Publications, 2017.) i The Biennial Reader: Anthology on Large-Scale Perennial Exhibitions of Contemporary Art (Hatje Cantz, 2010.)., u suradnji s Marieke van Hal i Solveig Øvstebø. Autorica je knjige David Hammons, Bliz-aard Ball Sale (Afterall Books, 2017.) za koju je nagrađena stipendijom Zaklade Andy Warhol pod nazivom Creative Capital Arts Writers Grant te je autorica i knjige The Apparently Marginal Activities of Marcel Duchamp (MIT Press, 2016.), za koju je dobila posebno priznanje nagrade PROSE Awards in Art History and Criticism 2017. godine
 
 
Organizaciju i produkciju projekta potpisuju Olga Majcen Linn i Tereza Teklić iz KONTEJNER-a, a Diego Carpentiero je producent paviljona u Veneciji. Irma Omerzo savjetnica je za koreografiju, Tomislav Pokrajčić je voditelj tehničke produkcije koju su realizirali  Jan Šnajder, Ana Barić i Sara Bakić iz TakeLab-a s  Fakulteta elektronike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu. Projekt su podržali fondacija Mondriaan Fonds, Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske i Turistička zajednica grada Zagreba, Mato Perić i Kolekcija Perić, kao i rezidencija fondacije Art Explora u Parizu.

Iz medija:
curamagazine.com – (Croatian Pavilion) A conversation with Elena Filipovic
Vizkultura.hr – Umjetnost kao odraz digitalnog doba
tportal.hr – Radikalan i suptilan rad umjetnika Tome Savića-Gecana oduševio posjetitelje i medije na 59. Venecijanskom bijenalu
vecernji.hr – Nevidljiva invazija na Veneciju: Kao lutkama na koncu, nama upravljaju tehnologija i mediji
hr.n1info.com – Elena Filipovic for N1: Artists can help us be better readers of reality
artreview.com – Tomo Savić-Gecan’s Quiet, Extreme Reconsideration of Artmaking
gloriaglam.hr – Hrvatska kustosica na Venecijanskom bijenalu: „Za ovaj trenutak bilo je važno ponuditi radikalan projekt“
jutarnji.hr – Hrvatski predstavnik na Venecijanskom bijenalu: Ne daje izjave ni intervjue, a njegovi radovi nose naziv ‘Bez naziva‘…
www.frieze.com –  Preview of the 2022 Venice Biennale Part Two: National Pavilions | Frieze
artreview.com  – https://artreview.com/tomo-savic-gecan-quiet-extreme-reconsideration-of-artmaking-59th-venice-biennale/
designboom.com  – venice art biennale 2022: how to visit and what not to miss (designboom.com)
www.artnews.com  – https://www.artnews.com/list/art-news/artists/venice-biennale-national-pavilions-1234620060/
tportal.hr – Hrvatska bez ‘fiksne’ izložbe: Rad Tome Savića-Gecana proteže se kroz čitav grad i uključuje suradnju performera i umjetne inteligencije – tportal
hr.n1info.com – https://hr.n1info.com/vijesti/elena-filipovic-za-n1-umjetnici-nam-mogu-pomoci-da-budemo-bolji-citaci-zbilje/
www.bloomberg.comVenice Art Biennale: The War in Ukraine Has Seeped Into the 59th Exhibition – Bloomberg